3 oktober: 11 flowers

11_flowers

3 oktober, aanvang 20.30

Regie:
Wang Xiaoshuai | Cast: Liu Wenqing, Wang Jingchun, Yan Ni | Jaar: 2012

Een blik verruimend avontuur van de Chinese regisseur Wang Xiaoshuai: ‘11 flowers’ is tegelijkertijd een coming-of-age drama over een elfjarig jongentje op het platteland van China én het portret van een samenleving die lijdt onder een hardvochtig regime. Bezien door de ogen van een kind komt het verhaal over de Culturele Revolutie extra hard binnen.

‘11 flowers’ speelt in 1975, een jaar voor het einde van de Culturele Revolutie. De elfjarige Wang Han woont in een provincieplaatsje in het zuiden van het maoïstische China met zijn vader, moeder en zusje. Zijn vader, een acteur, moedigt hem aan om kunstschilder te worden zodat hij ‘vrij kan leven’. De gevolgen van de Culturele Revolutie zijn voor iedereen in het dagelijkse bestaan merkbaar. Er is armoede en geweld: de vader van Wang Han doet noodgedwongen handwerk en komt in hardhandige aanraking met het Rode Leger. Zijn strenge moeder maakt zich voortdurend zorgen om geld.

Op een dag wordt Wang Han gevraagd de dagelijkse gymnastiekles te gaan leiden. Daar heeft hij echter een duur wit overhemd voor nodig. Met tegenzin gebruikt zijn moeder daarvoor hun waardevolle kledingcoupons. Als Wang Han op een dag zijn shirt wast in de rivier, wordt het afgepakt door een moordenaar op de vlucht. Tegelijk bang en gefascineerd belooft Wang Han om hem niet te verraden aan de politie. De veilige muren van de kinderwereld tuimelen omver. Wang Han ontdekt dat de wereld erachter even bedreigend als opwindend is. De camera neemt soms af en toe letterlijk het standpunt in van Wang Han, zodat de beleving van de toeschouwer samenvalt met de zijne. Op prachtige wijze brengt de regisseur de grote omwenteling in de Chinese geschiedenis terug tot de levenslustige beleving van een kind.

Het gevoelige relaas is Wang Xiaoshuai's meest autobiografische en toegankelijke film. Eerder regisseerde de onafhankelijke filmmaker onder meer Shanghai Dreams, Drifters en Beijing Bicycle. De film heeft veel autobiografische elementen: zo werd re regisseur in hetzelfde jaar en dezelfde streek geboren als de hoofdpersoon. Ook hij liep als kind een op de vlucht geslagen moordenaar tegen het lijf. Zijn eerdere films waren minder weemoedig en meer grimmig. Maar ook aan het eind van het fijnbesnaarde ‘11 flowers’ moet de kijker concluderen dat Wang Han misschien wel meer heeft geleerd over de wereld van de toekomst dan hem lief is.